Vervreemdend onderwijs: Probleemjongeren met oplossingen

KASK

Onze scholen gaan ten onder aan ‘pretpedagogie’. Door een doorgedreven fluwelen handschoen-aanpak boet het onderwijs steeds meer in aan kwaliteit. De sterkste Vlaamse leerlingen dreigen daar de dupe van te worden. Dat is althans de teneur in het debat over onderwijs zoals het in de media gevoerd wordt. Bezorgdheid over de grote ongelijkheid wordt dan weer zelden geuit. Nochtans blijkt uit de meest recente PISA-studie dat het onderwijs in zowel Vlaanderen als in Franstalig België tot de top vijf meest ongelijke onderwijssystemen van Europa behoren. Veel leerlingen vallen uit de boot in onze scholen. Dit omwille van factoren die ze zelf niet in de hand hebben zoals hun moedertaal of hun sociaal economische achtergrond.

Hoe zouden deze leerlingen naar ons onderwijssysteem kijken? Zouden ze ‘pretpedagogie’ ook aanduiden als oorzaak van alles wat misloopt? Of zouden ze een andere analyse maken? Tijdens dit panelgesprek kom je het te weten. Een groep zogenaamde ‘probleemjongeren’ krijgt de kans om een eigen kijk op de zaak te geven. Samen met pedagoog Orhan Agirdag gaan ze op zoek naar de werkelijke oorzaken van de ongelijkheid in het onderwijs.

Dissident is een voorstelling waarin 5 jongeren die op school als ‘probleemgevallen’ bekendstaan het publiek onderwijzen. Ze liep in het najaar van 2021 in NTGent en werd gecreëerd door Lara Staal, Serdi Faki Alici en de vijf Gentse jongeren op het podium: Haroun Couvreur, Seppe Jacobs, Siham Lamrini, Isaac Van Weyenberg en Eliaz Bello Medrano. Deze jongeren gaan tijdens het panelgesprek mee in debat over vervreemding in het onderwijs (Foto: Michiel Devijver).

1ste namiddagsessie Panelgesprek