Tai chi + Filosoferen voor kinderen

Deze workshops zijn bedoeld voor kinderen van 9 tot 12 jaar (niet voor volwassenen). Het gaat om 1 workshop, opgesplitst in 2 delen:

Tai-Chi voor kinderen

Tai Chi is in oorsprong een krijgskunst gebaseerd op de Jin–Yang filosofie. Twee polen vormen samen een eenheid: licht en duister, mannelijk en vrouwelijk, spanning en ontspanning….

Door Tai Chi leer je bewegen als een geheel, als een persoon uit één stuk. Je evenwichtsgevoel wordt beter. Ook heeft Tai Chi een positief effect op je lichaamshouding: je gaat steviger op je benen staan en je wordt soepeler. Allemaal zaken die je zelfvertrouwen ten goede komen.

Lieven Van den Berghe beoefent de Oosterse krijgskunst sinds zijn 6de levensjaar.
Eerst deed hij judo, wat later beoefende hij karate. Een eye-opener was het ontdekken van Tai Chi Chuan rond 1987. Het échte begin van het Tai Chi avontuur was de introductie bij Dr.Shen Hongxun in 1991. Taijischool Lieven Van den Berghe volgt het specifieke systeem van Dr. Shen Hongxun, grondlegger van Buqi®, Taijiwuxigong® en Taiji37® en tevens stichter van het Buqi-Instituut.

Filosoferen voor kinderen met Filowijs

Filosoferen is denken over denken, is nadenken over een moeilijke vraag en daar samen een antwoord op proberen te geven. Maar wat is een moeilijke vraag?

Filosoferen is eenvoudig, want je kunt eigenlijk geen fouten maken, zo wordt gezegd.

Filosoferen is moeilijk, want je moet luisteren naar anderen, écht luisteren.

Filosoferen is leuk omdat er veel gebeurt en omdat het spannend is.

Filosoferen is lastig omdat je veel geduld moet hebben en omdat de begeleider de boel wat in de hand moet houden.

Filosoferen is daarom ook stilstaan en kijken, onderzoeken, uitproberen, vasthouden en opnieuw beginnen. Geduldig nadenken, geduldig samen een dialoog opbouwen, en het gesprek samen vorm en richting geven.

Organisatie: Filowijs, met:

Papatya Dalkiran (°1979) studeerde moraalwetenschappen in Gent en is leerkracht in het secundair kunstonderwijs. Ze schoolde zich bij in de praktische filosofie en filosofeert zowel binnen als buiten de school met kinderen, jongeren en volwassenen. Ze begeleidt gesprekken, filosofische wandelingen en geeft opleidingsworkshops voor leerkrachten in filosoferen en gespreks- en onderwijstechnieken.
Sven Gellens (°1984) studeerde wijsbegeerte in Gent en Leuven. Hij onderzoekt de filosofie van Nietzsche en Merleau-Ponty in Gent en Nijmegen, geeft momenteel les in de lerarenopleiding en de voorbije jaren in het secundair onderwijs. Hij volgde bijkomende opleidingen in gespreks- en filosofische vraagtechnieken, geeft opleidingsworkshops voor leerkrachten en is tevens werkzaam als filosofisch consulent.

Advertenties