Professor in de pedagogische wetenschappen
Orhan Agirdag is professor in de pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven, universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam, lid van de Jonge Academie en lid van de wetenschappelijke curriculumcommissie in Nederland. Voordien was hij een Fulbright Fellow aan de UCLA. Samen met zijn onderzoeksteam hij maatschappelijke thema’s in het onderwijs, met specifieke aandacht voor de lerarenopleiding, meertaligheid en digitalisering. Zijn werk is verspreid over meer dan honderd wetenschappelijke publicaties, die meer dan 2500 keer geciteerd zijn en tevens werden bekroond met verschillende prijzen. (www.orhanagirdag.com)
Onze scholen gaan ten onder aan ‘pretpedagogie’. Door een doorgedreven fluwelen handschoen-aanpak boet het onderwijs steeds meer in aan kwaliteit. De sterkste Vlaamse leerlingen dreigen daar de dupe van te worden. Dat is althans de teneur in het debat over onderwijs zoals het in de media gevoerd wordt. Bezorgdheid over de grote ongelijkheid wordt dan […]